TEKAN 'SIGN IN' TARRA!! TQ SO MUCH!

Saturday, October 27, 2012

Jadi Bidan Terjun Pagi Raya Korban Part (2)



Assalammualaikum... :D

sambung kisah yaa... yang mana terlepas PART (1)


MOOD :: Masih terkejut BeroK!!!! ;))


Ya! Ampun!!!

kerana ko tau Chi Hi Hi! tak pasal-pasal i jadi bidan terjun pagi raya korban bersamaan 26 Oktober 2012..

tepat jam 8 pagi!!

kiranya sambung kisah ler ni ekk...

yang i musykil tu.. masa jiran i bagi kucing yang i beri nama Chi Hi Hi tu.. tak pulak dia beritahu si Chi Hi Hi tu bunting!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

tak pasal-pasal i jadi bidan terjun!!

pengalaman sekali seumur hidup! perghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh :))

Pagi raya korban.. kaum adam ke masjid menunaikan solat raya adha...

i sementara memanti kepulangan kaum adam tu dok ler menyiram pokok2 bunga tepi porch tu...

tetiba i terdengar sayup-sayup bunyi anak kucing melalak..

MiaooWwww... Mioowww.....

puas i cari kat kandang anak-anak i yang berbulu tu tak ada pulak anak kucing!

anak-anak buntat yang hidup di kaki lima rumah i tu dah besar.. yang ni bunyi anak kucing macam baru lahir!

Chi Hi Hi masa tu dalam kandang nampak i cool aje dia... siap senyum lagi! :))


tapi bunyi anak kucing semakin kuat mengiau.. puas i cari.. celah kandang... dalam kandang... tepi kandang tak ada!!!! heshhhhhhh... ggrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr....

cuak semacam dah masa tu! takkan hantu kucing???

siang masa tu.. awal pagi raya lagi Youuu aii... :))

Tetiba i ternampak benda bergerak atas rumput!!!!

Yeewwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww!!!!

anak kucing baru lahir!!!!!

telah dikerumuni semut API!!!!!!!!!!!!!!

semut api yang besor dan hitam kalau menggigit tu aje memang bengkak kaki ko tahu tak!!!

yewwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww!!!

geli ler wehhhh!!!

i panik!!!

anak kucing sape ni?? nampak masih basah dan baru je lahir!!!

Yeeewwwwwwwwwwwwwww!!!

Bila i belek2 anak-anak i yang berbulu tu.. baru i terperasan!!! Chi Hi Hi masa tu tengah melahirkan anak dia sekor lagi!!!

Yeewwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww....

YA! ALLAH!! hanya TUHAN sahaja yang tahu betapa paniknya i masa tu.. terjerit-pekik jugak masa tu!!

nak mintak tolong tak de sesapa masa tu.. jiran i pun tak de..

Kesian anak kucing yang baru lahir tu tau.. struggle nak melepaskan diri dari gigitan semut api yang dah 99 % dok kerumun badan anak kucing tu!!!

Ya! ALLAH! masa tu panik.. nak buat apa??

macam mana nak selamatkan anak kucing tu??? ada 2 ekor ngko aiii!!!

HADOIIII!! MAK TOLooOOOOOOOoooooNGggGG!!!!

Tapi sayangnya mak i tak de huaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!

 lama berfikir.. kalau i selamatkan anak kucing tu confirm i pun kena gigit dengan semut api!!!

TOLOOooooOOOOOOoooNGGgggg!!!


 Berpeluh-peluh! 
panik tak sudah!!!!

akhirnya i dapat idea.. i amik sehelai kain buruk..

i cekut anak-anak kucing tu dengan kain buruk dan terus bawak ke paip air!!

masa tu jangan cerita i dah terlenting-lenting!
terjerit-pekik!!

sebab kena gigit dengan semut api!!!

SAKIT OKEH!!!!

dengan pantasnya...

i masukkan anak kucing yang 2 ekor tu dalam gayung.. terus pancit dengan paip air...

perghhhhhhhhhhhhhh.... Yeewwwwwwwwwwwwwww....

bukan main banyak semut api tenggelam-timBOL!!!

HADOiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!!!!!!!!!

GELIIIIIIIIIiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!

akhirnya di pendekkan cerita.... anak-anak kucing tu berjaya i selamatkan..

termasuklah tolong tarik dan bunuh semut api yang dok menggigit celah kaki anak-anak kucing tu...

muka merah padam!

hidung kembang-kempis!!

tak pernah pegang anak kucing baru lahir!!

GELI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

macam anak tikus!!! Yewwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww!!

serius.. i geli tahap KRITIKAL!!!!

bukan mengada-ngada atau gedikz!!!

serius geli weh!!!!

tu dia guper anak kucing yang berjaya i selamatkan dari gigitan semut api!!!!

kesian badan dia merah dan berdarah.. luka dek gigitan semut api!!!

agaknya masa Chi Hi Hi melahirkan anak dia.. dia ada di tingkat bawah dalam kandang.. tu yang terlepas keluar dari kandang.. dan lepas tu kena hurung dengan semut api!!!

HADOIII.. seksanya penderitaan anak kucing tu kan kan.. warna putih.. berbulu lebat dan panjang tak macam Chi Hi Hi.....


Sampai laa i masih fobia!!!
FOBIA!!!

lebih teruk pulak rasanya jadi bidan dari melahirkan anak sendiri!! :))

dan Chi Hi Hi kini telah di pindahkan ke kandang khas.. lebih besar dan sangat selesa.. bersama anak-anaknya....

*kandang baru* terpaksa modal lebih RM300++ hmmm... tak pasal-pasal pagi raya sedekah pulak kat kedai peralatan kucing! :))


Apa pun kini Chi Hi Hi...

dah sihat... makan dan minum dengan penuh berselera..BACK TO HER normal life...

tapi sayangnya.. anak-anak kucing yang i selamatkan tu.. akhirnya mati.... dua2 ekor... i dah agak kucing tu tak akan survive punyalah! mau taknya kena gigit dengan semut api.... :( sedih sungguh! :(

apa pun i dah buat sesuatu yang sepatutnya i lakukan walaupun i memang tak sanggup sebenarnya!!

pengalaman ngeri bercampur lega.. sekaligus.. i terfikir.. bagaimana agaknya kalau ianya berlaku pada insan yang bergelar manusia???

sanggup buang bayi begitu sahaja???

Entahlah.. apa pun.. walaupun i masih bersedih dan fobia dek kerana anak2 kucing yang dah mati tu...

i tetap cool.... dan happy juga.. sebab Chi Hi Hi melahirkan 4 ekor anak.. dan kini ada lagi 2 ekor yang sangat COMEL!!!!!!

keler apa?? apa guper??

nanti i share ehh......

sekian.. terima kasih kerana sudi membaca kisah bidan terjun i ni yerk...

Assalammualaikum..

TATA!!

Friday, October 26, 2012

KIsah Gempar! Jadi Bidan Terjun Pagi Raya AidilAdha Hadoiii... PART 1


Assalammualaikum... :)

Selamat Hari Raya Adil Adha 2012... :D

Kisah yang sangat GEMPAR!!!!

serius i hilang darah pagi raya Aidil Adha bersamaan 26 Oktober 2012..

Tepat jam 8 am.. waktu Malaysia...

Sebelum i berkisah panjang lebor.. meh! i cerita kat you all semua yaa.. ;)


Kisah ini bermula pada kira-kira sebulan yang lalu... :D

baru hari ini berkesempatan nak berkisah dekat you olls... hadoii yai pON!

kisahnya macam ni...

kira-kira sebulan yang lalu... i masa tu tengah siram pokok bunga i kat depan porch... sedang dok leka menyiram pokok bunga tu... tetiba ada jiran i seberang jalan datang menaiki motor...

VroooOOmmm!! PON! PON! <<< bunyi hon motor :D

jiran i nama dia Nor... anak Mak Bedah... okay dia datang nak mintak i pucuk daun berbuas... sebab mak dia nak buat bebotok :D

i pun cakaplah.... ambik kat seberang parit tu hah!

dia pun pergilah amik.. :)

lepas tu dia datang semula..

dia cakap cam ni...

"Kak! nak kucing tak?" << setelah dia nampak anak-anak i yang berbulu dalam kandang :D

i tercengang-cengang... dalam hati mengeluh... hadoii tak larat nak mengelolakan kucing! yang ada tu pun bukan main payah dan leceh nak di bela.. bila tiba tang makan dan kebersihan yang perlu di jaga.. :D

dalam berat hati tu ehh.. bertanyalah pulak! :))

"Kucing jenis apa? kalau jenis kampung tak nak!" sebab anak-anak buntat yang i bela secara di kaki lima rumah tu aje ada 3 ekor! ngko aii... ;))

"Jenis siam! warna kelabu. Cantik! Kalau nak nanti Nor hantarkan."

dia pun balik.. selang 5 minit datang semula naik motor! :D

Bila i tengok aje kucing yang dia nak bagi tu.. tetiba i teringat kat tu.. tu... tengok gambar bawah!


Ya... siapa yang pernah menonton wayang... mesti ingat filem CHI HUA HUA.. kisah anjing spesis kecik dan antara paling mahal di dunia! 

hanya orang kaya-kaya di negara barat sahaja yang bela anjing tu.. perghhh....

dengan tak fikir panjang i cakap...

"NAK! NAK!"

terus ler bubuh nama kucing i tu....


yer... CHI HI HI! :))

bila nak memanggil tu.. macam ketawa pun ada.. gini bunyinya.. cuba sebut banyak kali reramai...

"CHI HI HI!! CHI HI HI!!!"

ya gitewww... :D

dulu kekok jugak.. sekarang kacang bah! :D


Chi Hi Hi i ni sangatlah manja.. suka melendit..

i pulak tak berapa gemor kucing jenis melendit.. rimas :))

tapi dia memang kucing yang baik sangat!!!

sangat manja dan bersopan santun...macam menantu i yang sekor tu.. MONTI :)


nak tahu CHI HI HI i tu jenis dari baka apa??

setelah i Googles...

7.  Peterbald
Kucing lain yang berkembang biak dan aneh adalah Peterbald. Dia ini berasal dari Rusia. Mereka sebenarnya bukannya tidak berbulu tetapi lebih mirip rambut yang sangat pendek. Seekor Peterbald memiliki cara yang elegan ramping dan kepala yang khas: sempit dan panjang dengan profil lurus, mata berbentuk almond, dan telinga besar. Mereka kehilangan gen rambut dan kulit mereka memiliki warna penampilan abu-abu.

 atau kalau nak lebih jelas baka CHI HI HI tu... KLIK SINI YAA...


tu gambar Chi Hi Hi :D bila di lepaskan dari kandang.. :))

tiap hari bagi makan dan minum...

tiap hari kian membesar... nampak perot dia besor..

mengandung ke ekkk???

tak lahh... kuat makan! << dalam hati berkata-kata...

KISAH GEMPAR!!!!!

PAGI RAYA AIDIL ADHA...


TETIBA.. masa i duk TATA!! Pak Habibi dan anak-anak i solat raya pagi tadi...

i terdengar suara anak kucing mengiau.. macam lapar giteeww bunyinya..

i tercari-cari mana datangnya bunyi anak-anak kucing tu??

tak ada.. yang ada dalam kandang anak-anak i yang berbulu menjerit minta di lepaskan dari kandang! :))

i buat derk je.. terus ler siram pokok.. itu aje kerja kalau keluar dari pintu rumah :D

tetiba bunyi lagi... anak kucing mengiau.. sayup-sayup aje bunyinya..

i cari... sampai leher panjang, mata melingas macam kucing kelaparan! :))

TAK ADA PULAK!!

hishh! geram tul lah! grr.. sambung lagi menyiram pokok bunga.. sekali ngko... i nampak ada benda bergerak-gerak!!!!


MAK TOLOoOOOooOOOngggggGGGGGG!!!


KISAH BERSAMBUNG PART 2.....

sabar menanti ekkk.... ;) ;) ;))

Assalammualaikum..

TATA!!


Tuesday, October 23, 2012

Nota Kenangan Terindah Di MCM 2011


Dah baca? :D

Okay masa mengais-ngais buku nota yang ada kat rak buku i tu..

dengan tujuan nak mencatat sesuatu.. sambil bergayut kat HP...

dah selesai mencatat *pesanan* tetiba i selak-selak... ehh.. ini buku nota masa i di gelanggang MCM 2011 dulu tu..

waduhh... terus ler urut dada.. tetiba berdebar muahahaa :))

sampai laa fobia ngko aii...

hadoiii yaii.....


Nampak apa yang di tuliskan tu??

ya, ingat lagi masa tu kami semua ada pertemuan bersama penaja...

di mana??

ya... Eastin Hotel.. hotel terkenal tu haa...

nampak jadual bermula jam berapa??

Ya, seawal jam 7 pagi...

bermakna kami bangun awal 5 pagi...

bersiap dan terus bersedia menanti bas.. yang sentiasa menanti kami :D

Ada Group A dan B...

i group B... ;)

pagi ada pertemuan dengan penaja Panasonic..

di sana kami di ajar memasak dengan menggunakan ketuhar Panasonic yang ajaib tu...

Kukus,,, grill.. panggang! kukus... 

ingat tak iklan Panasonic tu??

muahahaa.... ya, jangan memain ketuhar tu mahal ngko aii harganya... lebih RM3K!!!

memacam jenis masakan yang kami belajar.. termasuklah kek chiffon.. ya giteew... :D

selebihnya tak ingat.. nak kena kais nota i yang berlubur tu muahahahaa


Ya, sebelah petang dengan Penaja utama.. Nividea Oil.. << betul ke mengeja tu??

selain dapat hadiah dalam goodies bags.. kami belajar memasak dengan Chef tersohor dan sangat hebat!

maksan Jepun.. tempura... cara membuat tempura dengan cara yang betul.. dan di ajar oleh Chef yang asli dari Jepun...:)

nama chef t terlupa nak kena cek nota jugak! tak kuasa nak ku kais.. nanti free2 i share kat sini... ya..

Bukan masakan jepun je.. masakan barat pun yaa.. dari chef mat saleh... siap belajar plating.. memang best sangat masa tu...

pastu bergambar.. dan sampai laa.. sekeping gambar pun i tak nampak!

perghhh tu laa.. banyak kenangan di MCM gambar tak ada.. padahal setiap saat bergambar!

mana gambar tu?? apa agaknya jurufoto tu buat dengan gambar2 kami kan kan.. :))


baca nota yang terakhir...

END (go home)

Huaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....

nak nangis masa tulis tu.. bukan dapat balik rumah pon!!!

aduyai PONNYA!!!

apa pun semuanya dah berlalu...

sekarang tidak lagi.... i bahagia bersama keluarga tersayang!

sekian.. sambung nanti!

Assalammualaikum...

TATA!!




Sunday, October 21, 2012

Musim Luruh Aka Musim Hujan! Muahahaaa...


Assalammualaikum...

Hamboihhhh... Tajuk ke main lagik ekk.. :D

Yaa.. musim luruh di kampung i jangan memain okeh!

musim hujan.. sekarang ni...

tak dapat nak menyapu laman waktu petang...

hujan manjang...

petang semalam Sabtu 20 Oktober punya kisah ler ni...


Tetiba aje.. tak hujan!!!

cuaca cerah dan matahari menunjukkan wajahnya :D cewahh...

terus keluarkan Temel dan anak2 i yang berbulu tu dari kandang...

punyalah suke ngko aii....


i pun apalagi.. terus ler menyapu segala daun yang luruh tu wahh ayat giteeww... :D


siap dah bersapu... terus lapang..

sejuk ke mata memandang...

keluar peluh.. wah! best tul! :))



terus ler peron.. daun2 kering tu..

nampak tak tanah tu basah aje kan..

hadoii masa menyapu tu banyak semut!

kena gigit perghh mesti semut jantan kan kan :))

Tetiba aje.. molek je daun tu terbakar semuanya...

TIK!

TIK!

TIK!


WoshHHHhhhhhhhhhhh...

hujan turun dengan lebatnya...

serta-merta turun tanpa gerimis ngko aii..

tak pasal-pasal basah kuyup! :D


Tak pasal-pasal jangka hayat... temel untuk mencium-cium rumput dengan jakonnya...

terbantut!!!

cian lahhaiiii...


sekian...

JUmpa lagi...

Assalammualaikum...

TATA!!

Thursday, October 18, 2012

Al-Kisah Jalan Dhoby....June, July, August... September


Shahriah Was Here!

:)) Jangan memain tu.. ngalahkan ke Europe.. padahal cuma ke Jalan Dhoby je huuhu...

Hah! masa mengedit blogs cuti-cuti i tu... KLIK SINI KE JALAN DHOBY KITA YAA...

tetiba je teringatkan satu kisah benar ni.. berlaku kira-kira 12 tahun yang lalu..

lam benor dah kan.. tu lah.. tapi i masih ingat dan sentiasa segar kejadian itu setiap kali melalui Jalan Dhoby... :D


sesiapa sahaja yang pernah menetap di Johor Baharu atau pernah singgah di Jalan Dhoby waktu petang *hampir senja* atau malam.. perghhh Jalan Dhoby memang hangat!!!

sekarang dah kurang hangatnya yaa.. mungkin sebab selalu kena rush dek polis can JAIS.. :D

Jalan Dhoby yang terkenal dengan ramai 'Mak Nyah' cantik-cantik ngko aii...

silap pandang memang kalah retis popular!

hidung mancung, pipi halus dan gebus.. mantol dan mantoP! :D

dan i yang tulen ni memang terkedu apabila melihat kecantikan 'mereka' yang luar biasa itu...

memang terancamlah i tell you all..

so kisah ni berlaku kira2 12 tahun yang lalu.. di mana masa tu i sangatlah peka terhadap dunia persekitaran muahahahaa.. dalam erti kata sangat ler aktif menjelalah dunia ketika malam menjelma..

so masa tu rumah i di datangi oleh kawan-kawan i yang datangnya dari luar negara... dari Jeddah... kisah benar ni yaa.. 

So dia tanya i... "Bring me to anywhere that hots! during night time'

:)) kawan ni memang ler nakal dan kelakar sangat orangnya...tapi baik hati orangnya..

so dan Pak Habibi bawaklah dia pusing2 bandar Johor waktu malam...

so masa dok pusing2 bandar JB tu... masa tu Danga Bay belum ada lagi... baru ada papan tanda aje :D
dan i bagi isyarat suruh Pak Habibi belok dan lalu Jalan Dhoby...

so bila masuk aje Jalan Dhoby.. adalah satu kumpulan Mak Nyah yang cun melecun!

Kami pun lalu slow aje.. my friend tu siap turunkan cermin tingkap kereta.. i dah cuak semacam je masa tu..

ko ingat apa! Mak Nyah anti kalau kena ngorat ada perempuan.. pantang dia okeh!

so bila ada yang tegur my friend tu kan.. *my friend tu Pak Arab* sah2lah handsome! :D

"Hi! Bang..." << mak nyah yang sangat debomb! cun giler i tell you..:D

"Hi! how are you? what's your name?" << my friend...

mak nyah tu bukan main gumbira lagi ngko aii... terus ler senyum sampai ke telinge, sambil badan tergeliat-geliat giteew... pakai lip gloss lagi ngko aii....:D

"My name is June... nama abang siapa?" <<< mak nyah! suara memang lembut giler...Awwwwwww...

"My name is July, and this is August and September!!!"

Masa tu my friend cakap...sambil tunjuk kat i... dan Pak Habibi...

apalagi.. Mak Nyah naik hantu!

Pak Habibi pecut kereta... 

i you all nak tahu buat apa masa tu????


Gelak tak sudah!!! :))

Tak sangka.. my friend tu memanglah kreatif...

Mak Nyah.. tu nama dia June... my friend... July... dan i August...Pak Habibi... September awww....

Perghhhhhhhhhhhhhhhh... tak pasal-pasal kan kan...

 sampai laa terngiang2 kalau lalu Jalan Dhoby.. :D

dah tu jerk... apa pun Mak Nyah juga makhluk Tuhan... kan kan..

sampai laa... i dok pelik.. apasal dia orang cantik???? awwwwwww....

Sekarang dah masuk Oktober :D next month November awww....:D


Sekian...

Assalammualaikum...

TATA!!

Wednesday, October 17, 2012

Kalau Tak Hujan... Tapi...BIla Hujan...


Assalammualaikum....

Nampak tak gambar di atas tu?

cerah dan mentari memancarkan sinarannya.. :)

Ceria dan bermacam-macam aktiviti di luar boleh i lakukan..

antaranya berpeleseran di taman mini dan kebun i... depan, belakang dan tepi rumah.. :D

bila jemu.. start enjin.. VrOoooommm panjang aje langkah bila bonda kesayangan ada di rumah :D


Nampak tak gambar di atas tu??

Yaa... musim hujan di kampung i sekarang ni..

apa i buat???

paling bosan tengok tv... tahu2 jelah.. astro tu bila hujan lebat sikit... tv tengok ngko :))

apa nak buat bila hujan macam ni??

tak tahu nak buat apa.. membaca pun malas.. apalagi nak menghadap pc.. ada petir, kilat sabung-menyabung.. takut! tutup!

pastu termenung...

tak reti betullah dok diam cam ni...

tak pulak reti tidur siang hari.... pulak *cuti umum* hmm..


kalau tak hujan..

aje memang dah keluar..

cari angin :D


Bila hujan.. cam ni?

termenung celah tingkap dok perhatikan hujan turun...

mulalah tu.. memacam yang i bayangkan.. teringat kisah dulu-dulu masa kecik..

banyak kenangan... malas pulak nak taip... nanti je lah ekk... ;)


Kalau tak hujan... lapoOOo.... memang biasalah tu :D

Bila hujan???

Manjang lapoOOooOOOOooooo naaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!


Sekian jumpa nanti..

Assalammualaikum...

TATA!!